SEMINARIILE I.F.P.A.R. (29 mai 2025)
victorg, Sunday 25 May 2025 - 00:00:00 //


Joi, 29 mai 2025, orele 12-14
Conferențiar: ALINA NOVEANU (Universitatea Babeș-Bolyai)
Tema:
„Hermeneutica heideggeriană”
- online -
Linkul pentru accesul online: https://meet.google.com/idm-boup-spy


Pare surprinzător faptul că în opera lui Martin Heidegger există puține pasaje care vorbesc despre frumusețe. Este oare posibil ca un gânditor care a recunoscut dimensiunea ontologică a poeticului să nu fi fost tentat să o regăsească tocmai în experiența frumosului? Tocmai în acele pasaje unde este invocată esența poetică a gândirii (iar poezia se presupune a fi ușoară, aerisită, eterică și, să o spunem cu toată seninătatea, „frumoasă” în comparație cu lucrarea profundă, conceptuală, de foraj a gândirii esențiale), Heidegger evită un derapaj în direcția frumosului artei. Ba chiar găsim în însemnările sale „Despre natura limbajului și problema artei” (GA 74), scrise pe parcursul mai multor ani, avertismente: „Dar nici zicerea nu s-a regăsit încă la început, dacă se bazează pe un limbaj cultivat și practică puritatea cuvântului; căci aici frumusețea vorbirii poate ușor să simuleze originalitatea (adică absența ei)” (GA 74, 19). Poate că imaginile poeziei sunt singurele cărora Heidegger le permite să cânte împotriva interdicției gândirii reprezentative (vorstellendes Denken), tocmai pentru că sunt pur emergente (reinentsprungen). Ele nu pot apărea fără modulațiile cântării poetice. Ca armonie tăcută și unitate a diversului tonurilor care le dă naștere, frumusețea secretă a imaginilor poetice este tocmai cea de a nu transmite imagini, ci de a fi prilejul unei tăcute cântări, atâta timp cât vocea poetului își găsește ascultătorul. În ultimă instanță, Heidegger privește ca sarcină principală a filosofiei sale încercarea de „a oferi auz cântecului lui Hölderlin” (cf. GA 65).