Main Menu
DEPARTAMENTE
REVISTE
PUBLICAŢII PERIODICE
LEGĂTURI
CONFERINȚE

SIMPOZIONUL NAŢIONAL
SIMPOZIONUL NAŢIONAL
Welcome
Implicare a cercetătorilor și doctoranzilor în comunități defavorizate, cu populații vulnerabile
victorg, Wednesday 28 May 2025 - 13:00:33 //
Dr. Camelia Popa, C.S. I la Institutului de Filosofie și Psihologie „Constantin Rădulescu-Motru” al Academiei Române (IFP AR), alături de drd. Cristian Nicolae Constantin, doctorand SCOSAAR și de psiholog-statistician dr. Elisabeta Niță, fost doctorand SCOSAAR, au participat în perioada 23-29 mai 2025 la proiectul „Nu ești singur! – You are not alone!”, finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și implementat de CrisACT în comunitățile vulnerabile de adolescenți și preadolescenți din mediul rural și urbanul mic (județele Dâmbovița și Călărași). La atelierele de psihologie s-au înscris 407 copii din gimnazii și licee; acestea au fost urmate de ateliere de teatru. Proiectul a urmărit creșterea stării de bine a tinerilor și recunoașterea de către ei a simptomelor unor tulburări afective. Problemele care îi afectează cel mai mult pe acești copii s-au relevat a fi, în următoarea ordine: violența intra-familială și din familia extinsă, divorțul, separarea sau decesul unuia dintre părinți, lipsa banilor și problemele proprii de sănătate. Există o relație negativă între violența familială şi reuşita școlară a copiilor. | ||
![]() | ![]() | ![]() |
La copiii cu probleme familiale au fost identificate: excese de furie, agresivitate și dificultăți în relațiile cu colegii și cu profesorii, instabilitate comportamentală, izolare și tristețe. Lipsa unor modele dezirabile de relaționare sau copierea comportamentelor părinților agresori/conflictuali și perpetuarea lor în viața adultă sunt frecvente.
Au fost formulate recomandări pentru profesori și elevi.
Au fost formulate recomandări pentru profesori și elevi.
Recomandări pentru profesori
►Toleranță zero pentru violență. Școala trebuie să se implice, alături de ceilalți actori comunitari care veghează la interesele minorilor (administrație publică, poliție), în reducerea violenței familiale, îndreptată mai ales împotriva femeilor, care destructurează psihologic elevii și le insuflă modele relaționale indezirabile. Școala însăși trebuie să creeze un mediu sigur, lipsit de violență.
► Ascultare activă. Profesorii se află în contact cu copiii uneori mai mult decât părinții, de aceea principalele atitudini pe care trebuie să le aibă sunt: comunicarea permanentă cu copiii și cu ambii părinți, ascultarea activă a celor din familiile violente, asigurarea dată celor cu familii destrămate că părinții continuă să-i iubească și să le fie alături, promovarea unor valori prosociale de relaționare între oameni.
►Eliminarea blocajelor învățării și feedback pozitiv pentru realizări. Eliminarea blocajelor învățării, a celor relaționale și stimularea interesului pentru învățătură îi pot sprijini pe elevii vulnerabili.
Recomandări pentru elevi
►Nu ești singur! După cum observi în jur, numeroși copiii se confruntă cu aceleași probleme familiale ca și tine. Pentru ceea ce se întâmplă acasă (certuri, bătăi, injurii, despărțirea părinților), tu nu porți nicio vină, nu are de ce să-ți fie rușine.
►Ai încredere în forțele tale! Și alți copii simt ceea ce simți tu, trec prin situații asemănătoare cu ale tale, însă trebuie să ai încredere în forțele proprii și să-ți croiești o viață mai bună, în care să-i respecți pe ceilalți și să fii respectat.
►Nu tolera și nu răspândi violența! În România, interesul superior al copilului este apărat prin lege, iar școala, poliția și primăria au obligația să te protejeze de violența din familie. Vorbește cu consilierul școlar, cu dirigintele sau cu un profesor apropiat despre violența care te afectează! Nu tolera violența sub nicio formă și nu deveni un agresor împotriva colegilor, a celor dragi sau, mai târziu, asupra propriei tale familii!
►Toleranță zero pentru violență. Școala trebuie să se implice, alături de ceilalți actori comunitari care veghează la interesele minorilor (administrație publică, poliție), în reducerea violenței familiale, îndreptată mai ales împotriva femeilor, care destructurează psihologic elevii și le insuflă modele relaționale indezirabile. Școala însăși trebuie să creeze un mediu sigur, lipsit de violență.
► Ascultare activă. Profesorii se află în contact cu copiii uneori mai mult decât părinții, de aceea principalele atitudini pe care trebuie să le aibă sunt: comunicarea permanentă cu copiii și cu ambii părinți, ascultarea activă a celor din familiile violente, asigurarea dată celor cu familii destrămate că părinții continuă să-i iubească și să le fie alături, promovarea unor valori prosociale de relaționare între oameni.
►Eliminarea blocajelor învățării și feedback pozitiv pentru realizări. Eliminarea blocajelor învățării, a celor relaționale și stimularea interesului pentru învățătură îi pot sprijini pe elevii vulnerabili.
Recomandări pentru elevi
►Nu ești singur! După cum observi în jur, numeroși copiii se confruntă cu aceleași probleme familiale ca și tine. Pentru ceea ce se întâmplă acasă (certuri, bătăi, injurii, despărțirea părinților), tu nu porți nicio vină, nu are de ce să-ți fie rușine.
►Ai încredere în forțele tale! Și alți copii simt ceea ce simți tu, trec prin situații asemănătoare cu ale tale, însă trebuie să ai încredere în forțele proprii și să-ți croiești o viață mai bună, în care să-i respecți pe ceilalți și să fii respectat.
►Nu tolera și nu răspândi violența! În România, interesul superior al copilului este apărat prin lege, iar școala, poliția și primăria au obligația să te protejeze de violența din familie. Vorbește cu consilierul școlar, cu dirigintele sau cu un profesor apropiat despre violența care te afectează! Nu tolera violența sub nicio formă și nu deveni un agresor împotriva colegilor, a celor dragi sau, mai târziu, asupra propriei tale familii!