SEMINARIILE I.F.P.A.R. (8 mai 2025)
victorg, Sunday 04 May 2025 - 00:00:00 //


Joi, 10 aprilie 2025, orele 12-14
Conferențiar: MARIAN GEORGE PANAIT (I.F.P.A.R.)
Tema:
„Distincția ‘este–trebuie’ și întrebarea ‘de ce mă iubești?’”
- online -
Linkul pentru accesul online: https://meet.google.com/idm-boup-spy


1) Acesta este un text în lucru; finalitatea lui este să testeze ipoteza că efortul de a unifica teoretic și cu valabilitate universală domeniile descriptiv, respectiv performativ poate fi concurat cu succes de un tratament ‘non-teoretic’ și individual.
2) Distincția propusă de către Hume între este și trebuie este folosită ca un instrument în încercarea de a testa ipoteza.
3) Prima încercare de testare, două exemple:
   a) Cazul întrebării de ce mă iubești?
   b) Cazul abordărilor ‘simetrice’: credo ut intelligo, respectiv intelligo ut credam.
4) A doua încercare de testare, soluții istorice la problema lui Hume:
   a) Soluția creștină – unitatea în Dumnezeu;
   b) Soluția kantiană – unitatea în rațiune;
   c) Soluția lui Platon – reducerea descriptivului la performativ;
   d) Soluția lui Mill – reducerea performativului la descriptiv;
   e) Soluția lui Wittgenstein – ireductibilitatea domeniilor și inadecvarea de principiu a limbajului.
5) A treia încercare de testare, soluția pe care o propun:
   a) Problema relației celor două domenii, descriptiv și performativ, este inevitabilă; presiunea asupra limbajului.
   b) Perspectiva ‘meta-teoretică’ asupra problemei și în ce sens limbajul poate fi adecvat.
   c) Soluția – în dublu sens – individuală a problemei; contrastul cu soluțiile istorice care sunt universale și teoretice.
6) Dacă ipoteza este corectă, următoarele implicații sunt importante:
   a) Filosofia nu are doar miză teoretică.
   b) Exigențele ei față de persoane nu se reduc la cunoaștere.
7) Observații:
   a) Utilizarea termenilor va fi precizată contextual.
   b) Soluțiile discutate, inclusiv cea propusă, sunt doar posibile; se poate argumenta în favoarea și contra fiecăreia dintre ele.
   c) Această împrejurare sprijină ideea soluționării individuale a relației dintre descriptiv și performativ.